Bisakah orang yang tidak tahu alias
bodoh pada suatu amalan dihukumi dosa? Apakah setiap tindakan tidak tahu pasti
dimaafkan?
Syaikh
Muhammad bin Shalih Al-‘Utsaimin pernah ditanya tentang hal ini, “Kebanyakan
kami dengar bahwa seseorang bisa diberi uzur karena kebodohan. Kalau memang ada
uzur karena tidak tahu, apa syaratnya bisa dikatakan sebagai uzur dalam masalah
hukum syari’at?”
Syaikh
Muhammad rahimahullah menjawab
bahwa bodoh (jahel) –semoga Allah berkahi yang
bertanya- artinya tidak memiliki ilmu.
Terkadang
seseorang diberi uzur ketika tidak tahu dalam hal lampau, bukan saat ini.
Contoh hadits Bukhari-Muslim dari sahabat Abu Hurairah bahwa ada seseorang yang
shalat tanpa thuma’ninah (artinya:
cepat-cepat). Lalu ia datang menghampiri Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam sambil
mengucapkan salam. Kemudian Rasulshallallahu ‘alaihi wa sallam mengatakan
padanya,
“Ulangilah shalatmu karena
engkau sebenarnya belum shalat.” Seperti itu
terjadi berulang sampai tiga kali. Lantas orang itu berkata pada Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam, “Demi yang
mengutusmu dengan membawa kebenaran, sebelumnya aku tidak pernah melakukan
seperti ini. Ajarkanlah aku (bagaimana shalat yang benar).”
Rasul shallallahu ‘alaihi wa sallam lantas
mengajarkan dia, namun untuk shalat yang sudah berlalu tidak diperintahkan
untuk diqadha’. Karena dahulu ia tidak tahu (jahel). Ia hanya diperintah untuk
mengulangi shalat saat ini saja.
Misalnya,
ada seseorang tidak menunaikan shalat di masa silam karena ia berada di pelosok
yang jauh misalnya, tidak ada tempat untuk bertanya, maka shalatnya yang
dulu-dulu tidak perlu diqadha’ karena dia adalah orang yang diberi maaf.
Adapun
di negeri yang memiliki ulama, lalu ia luput dari suatu pelajaran, maka seperti
itu tidaklah ada uzur ketika bodoh (tidak tahu).
Masalah
seperti ini sering didapati pada permasalah pada wanita yang sebenarnya telah
haidh. Dahulu ia menyangka bahwa disebut baligh itu ketika sudah mencapai usia
15 tahun. Lantas ia meninggalkan puasa karena menganggap dirinya belum baligh.
Setelah itu ia bertanya, lalu dihukumilah ia telah baligh (dewasa). Misalnya
sekitar dua atau tiga tahun tidak berpuasa, apakah puasanya mesti diqadha’?
Di
sini mesti dilihat, apakah ia hidup di negeri yang ada tempat untuk bertanya
pada ahli ilmu, berarti ia orang yang lalai, tetap ada qadha’.
Adapun
jika ia berada di tempat yang jauh dari ulama, seperti orang-orang nomaden,
maka ia tidak ada kewajiban qadha’. Kondisi ini menunjukkan ia
mendapatkan uzur karena tidak ada rujukan baginya untuk bertanya. Juga ilmu
syar’i belum tertanam di negeri tersebut. Ia dimaafkan dalam kondisi ini.
Allah Ta’ala berfirman,
“Dan Kami tidak akan meng’azab sebelum Kami mengutus seorang rasul.”
(QS. Al-Isra’: 15)
Juga
dalam ayat,
“Dan tidak adalah Tuhanmu membinasakan kota-kota, sebelum Dia
mengutus di ibukota itu seorang rasul yang membacakan ayat-ayat Kami kepada
mereka; dan tidak pernah (pula) Kami membinasakan kota-kota; kecuali penduduknya
dalam keadaan melakukan kezaliman.” (QS. Al-Qashash:
59)
https://rumaysho.com/12673-tidak-tahu-pasti-dimaafkan.html
Bahasa Jawa
Syaikh Muhammad bin Shalih Al-'Utsaimin nate dipundangu babakan pamukawis puniki. "Biasanipun kito sedoyo mireng menawi piyantunipun saget dipun paringi uzur keranten mboten mangerosi, menawi mekaten wonten uzur keranten mboten mangertosi, punopo syaratipun supados saget dipun golongaken dados uzur ing oamukawis hukum syariat ?
Syaikh Muhammad Rahimullah mangsuli menawi bodo (jahil), -- mugi-mugi Allah berkahi tiyang ingkang tangklet- artosipun mboten gadahi ngelmi.
Kadangkolo piyantun dipunparingi uzur minokolo mboten mangertosi dalem pamukawis kepengker, sanes pamukawis sakmeniko. Contonipun hadits Bukhari-Muslim Saking sahabat Abu Hurairah menawi wonten piyantun ingkang sholat mboten thuma ninah utawi tumunten, lajeng piyambakipun ngrawuhi kanjeng Nabi Muhammad shallallahu 'alaihi wa salam kaliyan uluk salam, lajeng Rasulullahu alaihi salam ngendika dumateng piyambakipun,
"Wangsulono sholatmu amargo sampean sayektose dereng sholat" mekaten kadadosan ngaping tigo, Lajeng tiyang meniko wicanten dumateng Nabi Shallahu 'alaihi wa salam "Kagem ingkang ngutus panjenengan kanti mbekto keleresan, saderengipun kulo mboten nate numindake mekaten, Panjengengan wucalaken kawulo (kados pundi sholat ingkang Leres".
Rasulullahu 'alaihisalam lajeng mucali piyambake, nangin kagem solat ingkang sampun kadadosan mboten dipundawuhi qodho. Amargi rumiyin piyambake mboten mangertosi [jahil]. Piyambake namun dipundawuhi kagem mangsuli sholat sakmeniko kemawon.
Kadosto perkawis ingkang asring pinanggil tiyang estri ingkang sawadaripun sampun hadi. Rumiyin piyambake nginten menawi baligh puniko naliko sampun yuswo 15 taun. Lajeng piyambake ninggalaken poso amargi nganggep piyambake dereng baligh. Lajeng piyambake tangklet, lajeng dipunhukumi sampun baligh. Wetawis kirang langkung kaleh utawi tigo taun mboten poso. punopo posonipun kedah diqadha'
Ing Mriki kedah dipuntingali, punopo piyambake manggen ing negari ingkang wonten papan kangge tangklet kalian ahli ngelmi [ulama], ingkang artosipun piyambake kagolong tiyang ingkang lalai, tetep wonten qahda'.
Wodening menawi piyambakae ing papan panggonan ingkang tebih saking ulama, kados tiyang-tiyang nomaden, milo piyambake mboten wonten kewajiban qadha'. Kawontenan niki dadosaken piyambake angsal uzur amargi mboten wonten rujukan kagem tetakenan. Ugi ngilmu syari dereng wonten ing nagari kasebat. piyambake dipunapunten ing dalem kawontenan mekaten.
Allah Ta'ala paring pangandikan
"Lan Ingsun ora nyiksa sawijining kaum, kajaba yen Ingsun wis ngutus Utusan marang kaum mau"
Rasulullahu 'alaihisalam lajeng mucali piyambake, nangin kagem solat ingkang sampun kadadosan mboten dipundawuhi qodho. Amargi rumiyin piyambake mboten mangertosi [jahil]. Piyambake namun dipundawuhi kagem mangsuli sholat sakmeniko kemawon.
Kadosto perkawis ingkang asring pinanggil tiyang estri ingkang sawadaripun sampun hadi. Rumiyin piyambake nginten menawi baligh puniko naliko sampun yuswo 15 taun. Lajeng piyambake ninggalaken poso amargi nganggep piyambake dereng baligh. Lajeng piyambake tangklet, lajeng dipunhukumi sampun baligh. Wetawis kirang langkung kaleh utawi tigo taun mboten poso. punopo posonipun kedah diqadha'
Ing Mriki kedah dipuntingali, punopo piyambake manggen ing negari ingkang wonten papan kangge tangklet kalian ahli ngelmi [ulama], ingkang artosipun piyambake kagolong tiyang ingkang lalai, tetep wonten qahda'.
Wodening menawi piyambakae ing papan panggonan ingkang tebih saking ulama, kados tiyang-tiyang nomaden, milo piyambake mboten wonten kewajiban qadha'. Kawontenan niki dadosaken piyambake angsal uzur amargi mboten wonten rujukan kagem tetakenan. Ugi ngilmu syari dereng wonten ing nagari kasebat. piyambake dipunapunten ing dalem kawontenan mekaten.
Allah Ta'ala paring pangandikan
"Lan Ingsun ora nyiksa sawijining kaum, kajaba yen Ingsun wis ngutus Utusan marang kaum mau"
http://widiy.blogspot.com
Bagikan
Tidak tau Pasti Dimaafkan Edisi Bahasa Jawa
4
/
5
Oleh
nur gmail
SILAHKAN BERKOMENTAR UNTUK KASIH MASUKAN